donderdag 24 juli 2008

Dag 4 Naar het Adelaarsnest

We daalden af naar de verkeersader die van Cortina d’Ampezzo naar de Passo Falzarego leidt. Na een stukje over de weg te hebben gelopen liepen we al snel door lieflijker terrein richting de Passo Falzarego. Al voordat we deze fantastische parkeerplaats met kabelbaan en souvenirwinkel bereikten namen we een pad naar boven dat parallel loopt aan de Alta Via. Onderweg kwamen we nog een ijskoud meertje tegen dat aanlokkelijk genoeg leek voor sommigen om er halfnaakt in te gaan staan.

Rond lunchtijd kwamen bij de Rifugio Averau die al behoorlijk vol was met mensen die met een kabelbaan van af de andere kant naar boven waren gekomen. Veel van deze mensen lopen dan naar onze slaapplaats voor de nacht, de stoere Nuvolauhut. Wij kwamen hier dus iets te vroeg aan en de waardin maande ons nog te wachten tot ze de bedden in orde heeft kunnen maken. We wachten rustig af met een glaasje.

Toen iedereen echter weg was, behalve de 16 mensen die overnachtten, begrepen we waarom we hiervoor onze plannen moesten aanpassen gisteren. Je zit bovenop een berg en hebt een 360 graden uitzicht over de omgeving en bij helder zoals wij het hadden kun je verschrikkelijk ver kijken. Toen we 's avonds bij de houtkachel zaten te eten werd iedereen naar buiten gelokt door een gouden zonsondergang die alle bergen rondom ons goud kleurden.

De hut die door de CAI aangewezen werd aan een helikoptervliegende alpinist en zijn Canadese vrouw, was verder overigens wel heel eenvoudig. Er was buiten een hurktoilet en één kraantje met regenwater dat ook nog eens alleen voorbehouden is aan de overnachters. Mensen die hier overdag komen kunnen dus beter even voor de laatste klim, in Rifugio Averau naar de wc gaan.